Kép

kornel_header.jpg

Bőhm Kornél
A Spindoc Kommunikációs Hálózat alapítója

spindoc

Ez itt a SPINDOC Kommunikációs Hálózat (www.spindoc.hu) kommunikációs szakblogja. A nemzetközi kommunikációs szakma “spin doktorai” arra vállalkoznak, hogy a megrendelő szempontjait figyelembe véve sikerüljön egy-egy fontos kommunikációs témát a nyilvánosság számára tálalni, a sajtó számára prezentálni. Erről a szép, kommunikációs szakmáról disputálunk itt.


Szerzők

Hírlevél feliratkozás

 

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

* kötelező megadni
Milyen formátumban szeretné megkapni a hírlevelet?

Goldenblog szavazás!

Utolsó kommentek

  • ComLo: Ezt én is divat felháborodásnak érzem csak ... sépen felépített reklám, kellően kis humorral, és (... (2017.05.19. 13:01) Meghalt a papád? Egyél egy fishburgert!
  • wrstjnethn: Hát nem tudom, nekem azért nem tűnt annyira tolakodónak és felháborítónak, voltak már ennél sokkal... (2017.05.19. 09:29) Meghalt a papád? Egyél egy fishburgert!
  • CoolKoon: Nekem amúgy továbbra is úgy tűnik, hogy ez az egész ilyen "vihar a biliben" jellegű dolog. Arra, h... (2017.03.24. 22:43) Ne említs egy lapon vele!!
  • CoolKoon: @Ma Baker: Nem, sajnos nem jól érted. Az antiszemitizmus mellett a gyűlöletnek rengeteg más formáj... (2017.03.24. 22:36) Ne említs egy lapon vele!!
  • vakablak: A brand hirdetők a reklámhelyeket havi szinten kampányonként is tíz- és százmilliós tételben vásár... (2017.03.23. 13:08) Ne említs egy lapon vele!!
  • Utolsó 20

Címkék

1-800-flower (1) 1956 (1) add el jól az ötleted (1) adidas (3) adó (1) ad misplacement (1) agenda setting (1) agyhalott (1) airbnb (1) Ai Weiwei (1) aldi (1) Alec Baldwin (1) Alonso (1) amazon (1) ambush (1) American Airlines (1) american apparel (1) amex (1) andrew mason (1) apple (1) áramszünet (1) arany disznó (1) ARC (1) armstrong (2) arrogancia (1) asda (1) asszertivitás (1) ásványvíz (1) atlanta braves (1) átmárkázás (1) átnevezés (2) Audi (1) automata (1) baktérium (1) baldaszti (1) baleset (3) Balogh István (1) bankok (1) Batiz (1) beach body (1) beckham (1) bekapcsolt mikrofon (1) belső kommunikáció (2) belső pr (3) belügyminisztérium (1) benedek (1) Berki (1) Beva (1) Beyoncé (2) Bial (1) big data (1) bikiniszezon (1) bill gates (1) Biotrial (1) bkk (1) black friday (1) black pr (1) blair (1) blue bell (1) bocsánatkérés (1) bodyfarm (1) body shaming (1) bojkott (3) bol-dog (1) Bono (1) bónusz brigád (1) botrány (12) boycott (1) bp (1) brand (3) Brand (1) brandépítés (2) brand britian (1) brand journalism (1) brito (1) brókerbotrány (2) brown (1) búcsúlevél (1) Buda-cash (3) Budai Bernadett (1) Budapest (1) Budweiser (1) bullying (1) burger king (2) bush (1) C. ronaldo (1) cadbury (1) campaign (1) carnival (1) caterpillar (1) cecil (1) celeb (2) celebritás (1) ceo (1) challangeland (1) chan (1) chandon (1) Chevrolet (1) churchill (1) cleese (1) clooney (1) coca cola (1) Colgate (1) communication (1) concorde (1) content marketing (1) copywriter (1) copywriting (1) corporate identity (1) Costa (1) coughter (1) cream egg (1) crisis (1) crisis communication (1) cristiano ronaldo (1) családon belüli (1) csanádi (1) csanády (1) csányi sándor (1) cserpes (1) csillebérc (1) csinibaba (1) csomagküldő (1) cunami (1) Curiosity (1) cyberbullying (1) Daewoo (1) Danks (1) danone (2) Daróci Dávid (1) death sells (1) deepwater horizon (1) Demcsák (1) Deutsche Telekom (1) dhl (1) díjkiosztó (1) dízel (1) döntő (1) Douwe Egberts (1) dr.dre (1) drogteszt (1) Dudás Gergely (1) durrdefekt (1) e-magazin (1) eb (1) ebola (1) egészségügy (1) egg-gate (1) embargó (1) emisszió (1) emotinal adveritsing (1) employer branding (3) erdély (1) érzelmek (1) érzelmes reklámok (1) espell (1) etikátlan reklám (1) ETO (1) exercise unified response (1) Facebook (3) facebook (5) Facebook Safety Check (1) fawlty (1) federer (1) fedex (1) fekete péntek (1) feliratkozás (2) fertőzés (1) fesztivál (1) FIA (1) fink (1) fishburger (1) fish o filet (1) fizetés (1) földgáz (1) földrengés (1) Forbes (1) ford (1) Forma1 (1) Formula (1) Formula1 (1) Foursquare (1) four seasons (1) függetlenség (1) fuji (1) Fyre (1) Gábor Zsa zsa (1) Galambos Márton (1) gap (2) garner (1) Gauck (1) gaydar (1) gay pride (1) gáza (2) GDF SUEZ (1) gender (1) general motors (1) Gerendai (1) geszti (1) ghemawat (1) gini dietrich (1) goldenblog (2) google (2) Google (1) görög zita (1) grand prix (1) Grecsó (1) griezmann (1) gripen (1) groupon (1) Groves (1) gumi (1) gumiabroncs (1) gumicsont (1) Guy R. Powell (1) GVH (1) gyárfás (2) gyászhír (1) gyászhíres reklám (1) Gyermekrák Alapítvány (1) gyógyszerkísérlet (1) Győr (1) győri keksz (1) Gyurcsány (1) hacsek és sajó (1) hajószerencsétlenség (1) hakapeszi (1) halácsy (1) halloween (1) halott (1) hamasz (1) hasonmás (1) hazudik (1) hazugság (1) heart attack grill (1) heinz (2) helmet (1) hill (1) híresség (1) hírlevél (2) hírnévmenedzsment (9) hiszékenység (1) hivatalos (1) hmv (1) (1) hofi (1) holacracy (1) Hollande (1) hollister (1) honvédség (1) horn (1) hosszú (1) hsieh (1) hvg (1) HVG (1) hvg könyvek (1) igata (1) index (2) index.hu (1) infografika (1) ing (1) ing direct (1) Instagram (1) interjú (3) internetadó (1) invitel (1) iwiw (1) izland (1) izrael (2) Jakupcsek (1) jamaica (1) Jerry Dimos (1) jobs (1) jog (1) jo moore (1) K&H (1) k-monitor (1) kabalaállat (1) kabát (1) kalandpark (1) Kálmán Olga (1) kampány (2) Kánaán (1) kanada (1) káosz (1) Karafiáth (1) Kardashian (1) karizmatikus (1) Kasza Tibi (1) katapult (1) katinka (2) katrina (1) Kendall Jenner (1) KHB (1) kiállítás (1) kirúgás (1) kispál (1) kiss (1) kiss lászló (1) kiszervezés (1) kiszivárogtatás (1) kockázatelemzés (1) kocsis (1) kodak (1) kolbász (1) kommunikáció (7) kommunikációs stratégia (1) kommunikációs tréning (1) könyvkritika (5) könyv recenzió (3) koppenhága (1) kormányszóvivő (1) közösségi média (1) kraft (1) kreativ (2) Kreatív (4) kreatív (3) kreatív szaklap (1) kritika (1) krízis (12) kríziscsapat (1) krízisforgatókönyv (2) kríziskezelés (6) kríziskommunikáció (63) Kríziskommunikáció (8) kríziskommunikációs forgatókönyv (6) krízismenedzsment (2) krízisszimuláció (1) krízistréning (1) kürt (1) lakos (1) Lampedusa (1) leépítés (2) Lego (1) lelki terror (1) lemondás (1) lidl (1) lights (1) lights off (1) logo (1) lóhús (2) london (1) lonsdale (1) lovasi (1) love it or hate it (1) magenta (1) magyarosi péter (1) magyarvíz (1) Magyar Telekom (2) magyar úszás napja (1) MAL (1) malkovich (1) marius (1) máriusz (1) márka (2) marketing (3) markos nádas (1) marks&spencers (1) Mark Zuckerberg (1) Marlboro (1) marmite (1) Mars (1) marvelosa (1) mary poppins (1) mastercard (1) Matáv (2) max (1) McDonalds (7) mcgrew (1) mclaren (1) McVities (1) McWhopper (1) médiatréning (1) médiaunió (1) megszégyenítés (4) meleg (1) meleg méltóság (1) Melilla (1) mélytengeri pokol (1) menekültek (1) mentésügy (1) mentőszolgálat (1) mercedes (1) Messi (1) Michael (1) Michael O Leary (1) microsoft (1) mild (1) milky way (1) millenniumi (1) mindea (1) MLSZ (1) MNB (1) moet (1) Mogherini (1) molnár gyula (1) Monica Lewinsky (1) monthy python (1) moore (1) moszkva tér (1) Mousa Aida Zsófia (1) music fm (1) MÚSZ (1) mynypd (1) name and shame (1) napi.hu (1) NAV (1) nébih (1) negatív (3) nemzeti (1) Nepal (1) népszavazás (1) nespresso (2) névváltás (1) newsletter (2) new coke (1) new york police (1) next (1) nike (1) no comment (1) nsa (1) nypd (1) OBA (1) obama (1) offshore (1) olaj (1) olajszennyezés (1) OLeary (1) olimpia (2) onion (1) önirányító (1) önszabályozó reklámtestület (1) óra (1) orbán (2) oreo (2) Origo (1) origo.hu (2) orosz zoltán (1) országimázs (1) oscar (1) Őszöd (1) öszödi beszéd (1) outsourcing (1) Paddy Power (1) Paksi Atomerőmű (1) palesztin (1) panama (1) panasonic (1) Pánczél Andrea (1) pánikológia (1) pankaj (1) pápa (2) Paris Hilton (1) patrióta (1) payet (1) pay gap (1) pedofil (1) pénzügy (1) Pepsi (1) personal brand (4) Pethő (1) phillips (1) pintér (1) Pintér Attila (1) Pinyő (1) Pirelli (1) pitch (1) plakát (1) pocak (1) pocakos (1) policy (1) politically correct (1) posta (1) Powell (1) PR (7) pr (2) press release (2) prezentáció (1) prezi (2) protein world (1) Provident (1) pr múzeum (1) PR Nap (1) puli (1) pulyka (1) puma (1) Putin (1) qiabo (1) Questor (2) Quimby (1) rákkeltő (1) rasszista (2) Ratner (1) Ratner effektus (1) rbc (1) real time (1) real time marketing (1) rebranding (2) recenzió (3) recept (1) red herring (1) Red Lobster (1) reklám (5) reklámetika (1) reklámok (1) reklám elhelyezés (1) renee somerfield (1) reputáció (5) reputációvédelem (2) reuters (1) rezsicsökkentés (1) rió (1) Risztov (1) rogán (1) ROI (1) rolling stone (1) royal bank of canada (1) Rózsa (1) Rózsa Iván (1) Rubint réka (1) ruhatár (1) rule40 (1) Ryanair (1) s39 (1) sadvertising (1) Sainsburys (2) sajtókapcsolat (1) sajtóközlemény (2) sajtólista (1) sajtótájékoztató (1) Sáling (1) Samsung (2) Sandy (1) sárkányfű (1) Schumacher (1) schweinsteiger (1) sec (1) self-driving (1) sem cáfolni (1) sem megerősíteni (1) seoul secret (1) sérülés (1) sex sells (1) shapiro (1) silka (1) Silverstone (1) sisak (1) skócia (1) skót (1) sms (1) snickers (1) snoop (1) Social media (1) social media (3) sofőr nélküli (1) sonic (1) soproni sör (1) Spanghero (1) spíler (1) spindoc (15) spindoktor (6) spin doktor (2) spin sucks (1) spoonful (1) sportpszichológus (1) Starbucks (2) statisztika (1) steve (1) Steven W. Groves (1) storytelling (1) subsribe (1) sugar (1) super bowl (2) suttogó propaganda (1) szabadon ébredők (1) szabad európa (1) széll kálmán (1) személyes márka (4) szexista (2) Sziget (1) szijjártó (1) szilveszter (1) szimbólum (1) szimuláció (1) Szollár (1) szómágia (2) szomorú reklámok (1) szövegíró (1) szponzor (2) szponzoráció (1) sztárjk (1) szulák (1) T-mobil (1) tábornok (1) tartalommarketing (1) tax (1) taxis (1) Ted (1) tek (1) Telekom (2) tematizálás (1) terelés (1) termékvisszavonás (1) tesco (2) tess (1) testimonial (1) testimony (1) tétellopás (1) thanksgiving (1) tiger woods (1) tigris ami nincs (1) Timeline (1) történetmesélés (1) Tóth István (1) Tower of London (1) toyota (1) trafik (1) tréning (3) Trump (1) trump (1) trust me (1) tüntetés (1) tusványos (1) tweet (2) twitter (6) Twitter (2) tylenol (1) U2 (1) uber (1) ügyvéd (1) újlipótváros (1) unicum (1) ups (1) usa (1) úszószövetség (2) úszó vb (1) utódlás (1) valentin (1) válságkommunikáció (4) valton (1) vanity (1) Vaszily (1) verzion (1) vészforgatókönyv (1) Vető (1) Vető Viktória (1) vezető (1) virágküldő (1) Virgin (1) visa (1) visszahívás (3) Vodafone (1) vodafone (1) volkswagen (2) vörösiszap (1) vw (1) waczak (1) walker (1) walmart (1) waterloo (1) wehearyou (1) wendys (1) who (2) whole foods (1) Woods (1) Xerox (1) your brand (1) youtube (1) zaklatás (1) zakó (1) zakó-gate (1) zappos (1) zászlóégetés (1) Zsazsa (1) zsiráf (1) zuchlag (1) zuckerberg (2) Zuckerberg (2) zwack (2) Címkefelhő

Szerzők

Épp 50 éve ijesztette halálra Amerikát ez a virágszedő kislány

2014.09.07. 11:00 Spindoc

daisy.jpg

 

Egy éppen ötven évvel ezelőtt sugárzott reklámfilm tekinthető a negatív kampányok megújítójának, mérföldkövének. A legősibb, és az egyik legvitatottabb negatív hirdetésként tartják számon a „Daisy Girl” („Margarétás kislány”) reklám-spotot. A Lyndon Johnson elnöki kampányát támogató filmecskén egy fiatal lány áll a mezőn, és virágszirmokat tépdes le a margarétákról. Amint számolja a letépett szirmokat, a visszaszámlálásba egy férfihang is bekapcsolódik, és ahogy a közeledik a nullához, egyre közelebbről mutatják a kislány szemét. Nullánál pedig a kislány szemében a jellegzetes gombafelhő; egy atomrobbanás képei látszanak. A megjelenő szlogen szerint: „Vagy szeretjük egymást, vagy mindnyájan meghalunk. Szavazz Johnsonra! Túl nagy a kockázat, ha otthon maradsz.” Johnson ellenfele az atomprogramot támogató republikánus „héja”, Barry Goldwater volt. A hirdetés mindössze egyszer ment le, a sokk azonban megtette a hatását és részben ez is oka volt annak, hogy Johnson diadalmaskodni tudott.

Ezt az 1964-es kampányfilmet tartják az amerikai politikai reklámok fordulópontjának. A reklámfilm hatékonyságát mindenképpen segítette a „képzeletformáló” hatás. Vagyis a negatív üzenet jobban hat a fantáziára, meglovagolja a választók fejében élő félelmeket, előítéleteket. Ráadásul az üzenet értelmezéséhez, „dekódolásához” sem kell sok energia. A vizualitás hatása és a könnyen érthető üzenet megtette a magáét; a reklámfilm működött. Meg kell említeni, hogy a két jelölt közötti döntő különbségnek állította be az atomprogram támogatását, illetve ellenzését, és az összehasonlításból a békés megoldást hirdető Lyndon Johnson tűnhetett szimpatikusabbnak. Ebben az esetben tehát, Johnson riválisának, Goldwater-nek a háborúval való kacérkodás, az atomháború reálisnak beállított veszélye volt a leghatékonyabb támadási felület, más szavakkal jól építette fel az egyik jelölttel kapcsolatos félelmet és a másik jelölt által sugárzott remény kontrasztját.  

 

 

---

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot rss-en, vagy akár twitteren. Vagy látogass meg honlapunkon, vagy a Facebookon.

A bejegyzés trackback címe:

http://spindoc.blog.hu/api/trackback/id/tr26677079

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Agent Midnite Cooper 2014.09.07. 21:17:06

Kettőből kétszer írtátok rosszul Berry Goldwater nevét. De legalább konzekvensek vagytok.

paraszthajszal 2014.09.07. 21:33:49

Agent, te is rosszul írtad, nem Berry - hanem Barry. Mondjuk a Goldworth az már nem sima elgépelés, hanem csúnyán összekeverték valakivel.

Amúgy zseniálisan aljas ez a reklám, nagyon erős üzenet - vérprofi megvalósítással. Ehhez képest az itthoni negatív kampányok (Ron Werberestül, elmúltnyócévestül) ártatlan diákcsínynek tűnnek.

Spindoc · www.spindoc.hu 2014.09.07. 22:24:40

Köszi mindkettőtöknek, illetve még aki emailben jelezte. Javítottuk a nevet!

gázóra ellenőr 2014.09.08. 07:08:15

Zseniális. Ez simán veri a "Rosszabbul élünk mint négy éve." dumát.

spinat 2014.09.08. 08:58:01

a daisy nem százszorszép?

Spindoc · www.spindoc.hu 2014.09.08. 09:06:11

Végre egy szakmába vágó komment! :-) www.edenkert.hu/diszkert/viragagyasok/margaretafelek-csodas-vilaga/4190/
százszorszép margarétafélék családjába tartozik:
"A margaréta a Compositae, vagy gyakoribb nevén Asteraceae családhoz, a margarétafélékhez tartozik. Európa északi és középső részén őshonos. Eredeti angolszász nevének (daisy) jelentése „a nap szeme”. Azért hívják így, mert ez a virág hajnalban nyílik, amikor még alig kezdődött el a nap."

Pál utcai fiú 2014.09.08. 09:24:14

Pont tegnap néztem meg Kubricktól a Dr. Strangelove-ot, az is '64-es film, lehet az is kampányfilmnek készült?

Agent Midnite Cooper 2014.09.08. 09:28:17

@paraszthajszal: Jogos. :-) Magyarázhatnám hirtelen felindulásból elkövetett kapkodással, de csak magyarázkodás lenne. :-)

csentecsa 2014.09.08. 11:31:18

@Pál utcai fiú: Kevesen tudják, hogy ő rendezte a Spartacust is.

spinat 2014.09.08. 11:42:26

@Spindoc: Daisy -> Bellis (perennis) -> százszorszép
margaréta -> Leucanthemum vulgare vagy Chrysanthemum leucanthemum -> oxeye daisy.

Sajnos a képen pont a virág nem kivehetö. Mondjuk az arányok miatt inkább bellisre tippelnék.

Tuvalu 2014.09.08. 17:13:42

És ugye az a szép, hogy ezután Johnson simán bevitte az országot a Vietnami háborúba. Oké, atomot tényleg nem használt.

bobijub 2015.05.18. 15:24:31

@gázóra ellenőr:
sajnos (eltekintve néhány (Magyarországon szinte elképzelhetetlen) független elemző véleményét, a kampányt az eredményessége minősíti. ez a húzás eredményesnek volt mondható, a rosszabbul élünk kampány pedig nem. de aztán tanultak a hibáikból, a szelíd negatív kampányt lecserélték egy szelídnek igazán nem mondható negatív kampánysorozatra. lett néhány frissebb ötlet, aminek a sikeressége elég csúnya szegénységi bizonyítványt állít ki a szavazókról. hogy a tévé felgyújttatása, a körút végigdúlatása, a parlament beszédekkel kibélelt nonstop körbeszaratása is hozzájárult annak a kampánynak az eredményéhez, amik "tartalmazták" ezeket a húzásokat..., hümm. nem érdemel sok dícséretet az a szavazói kör, akiket ezekkel a propagandahúzásokkal tudtak maguk mellé állítani.